Monday 12 September 2011

Belajar Melepaskan dan Redho..

Starting dr hri ni ak da start sem baru..
nak mulakan kelas,lecture ngn smngt baru..
meet my frenz wif smile...
smua prasaan ad,,resah,takot,hepi,risau..
hahaha..


hrp ap yg pnah ak rsa sblom2 nie,,ak dpt lpaskan..
slagi mna ak pndam,ak xdpt nk tnteram..
ak tau..tp utk bljr melepaskan satu prkr yg ssh..
melepaskan ap yg kita syg lg susah...


hdup xsmestinya indah slalu..
bkn smua bnda yg kita impikan mmpu kita miliki,,
mampu kita gapai,,mampu kita kecapi..
tp yg pasti stiap ap yg trjadi tu ad hkmah yg trsembunyi..


sstgh prkara mgkin adlh yg trbaik utk kita..
dan mgkin sstgh tidak..
prnah ak ckp dgn kwn aku:
"mgkin bnda tu bkn utk ak, tp mungkin bnda tu utk aku tp Allah xnak bagi lg bnda tu dkt ak skrg"




ayat tu la yg kluar dr mulut ak bla ak bljr utk melepaskan..
dan mula b'gerak k depan..
tp still susah...msa akn merubah smua..
usaha kita pntg wlupun perit..psanan utk ak dn smua..


Dan...
dlm msa yg sma kita kna redho,,bkn stkt redho di mulut..
tp redholah lpas kita dh mncuba..
stiap ap yg diujikan Tuhan kpd kita ad mksudnya..
Allah syg kita..stiap makhlukNya diuji..
Akak ni pnah ckp : "org yg hebat adlh org yg mnerima ujian yg sgt hebat"


ak sndri mngaku,kdg2 sush nk trima..nk meredhokan sglnya..
hati mmg skit,,mmg pedih bila ujian tu dtg btimpa2..
tp klu ak xkuat mcm mn ak nk hidup...
kwn2 yg laen lg kuat dr aku,,ak bgga n brsyukur mmpunyai shbat2 sprti mereka..
menyembunyikan prasaan sndri demi mnguatkan kwn2 yg laen..
sgt2 kuat dn ak tau kdg2 airmata tu trtumpah jugak..




"Ya Allah, Ya Haqq..milik Mu kebenaran hakiki..Yang aku mohon kini ialah hati yang bahagia dlm mengingatiMu dan pasrah atas apa jua peristiwa yg engkau takdirkan untuk aku lebih mengenalMu..Aku ingin tenang dan bahagia meniti setiap jejak perjalanan yang masih panjang ini..Segalanya milik Mu dan aku pasti akan kembali kepadaMu"


"Aku masih dalam perjalanan mengusahakan hati yang redho dengan ketentuanMu dan hati yang Engkau redhoi..bantu aku ya Allah"


Wallahu a'lam

6 comments: